בריאות השן ותזונה | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  בריאות השן ותזונה

    בריאות השן ותזונה

    בשנים האחרונות השתנתה האסטרטגיה למניעת מחלת העששת. אם בעבר הדגש היה על הימנעות ממאכלים ספצפיים הגורמים לחורים בשיניים, הרי שכיום הדגש הוא על פלואוריד, הרגלי אכילה נכונים והיגיינה טובה של חלל הפה.

    כיצד משפיעה התזונה על היווצרות חורים בשיניים?

    כל המאכלים אותם אנו אוכלים עוברים דרך הפה ובתוכו החיידקים הופכים את הפחמימות לחומצה לקטית. חשיפה ארוכה לחומצה לקטית פוגעת באימייל שהוא הציפוי החיצוני של השן, וגורמת, בסופו של תהליך, ליצירת חורים בשיניים.
    הפחמימות הן לא רק סוכרים פשוטים כגון דבש, מולסה וסוכר אלא אף עמילנים כמו קרקרים, דגנים ולחם. גם אלה מנוצלים על ידי החיידקים ליצירת חומצה הפוגעת בחומר השן.

    ישנם מספר גורמים שמשפיעים על התהליך

    משך זמן המזון על השיניים – פחמימות מסוימות נשארות זמן רב יותר על השיניים וכך יוצרות הזדמנויות רבות יותר ליצירת חורים. חלק מהמזון אותו אנו אוכלים נותר דבוק לשון למרות שאיננו חושבים עליו כדביק. למשל, סוכריות ג'לי אמנם דביקות, אך נשטפות מהפה מהר יותר מאשר חטיפי צ'יפס או עוגיות המתמוססות לאט. גם שוקולד נמס ומתפנה מהר יותר מאשר לחם או אפילו קרקרים.

    תדירות האכילה בכל פעם שאנו אוכלים מזון שמכיל פחמימות, משתחררת חומצה על השיניים למשך עשרים עד ארבעים דקות. מכאן נובע שככל שתדירות האכילה גבוהה יותר, כך יש לחיידקים יותר הזדמנויות ליצור חומצה ולפגוע באמייל השן.

    אופן אכילת המזון – מזון עם פחמימות שנאכל כחלק מארוחה כללית נשטף ומתפנה מהר יותר מאשר מזון עם פחמימות הנאכל לבד, זאת משום הרוק המופרש במהלך הארוחה שעוזר לפנות את שאריות המזון בצורה טובה יותר. גם שתייה במהלך הארוחה עוזרת לשמירה על חלל פה נקי מחומצתיות.

    כיצד נגן על השיניים?

    בחירות נכונות של מזון והטמעת הרגלי אכילה נכונים חשובים במניעת עששת. בנוסף וחשוב לא פחות, המלצות לתזונה נכונה ומאוזנת טובה גם לבריאות השיניים אך גם לבריאות הכללית.

    הנה מספר טיפים ידידותיים לשמירה על בריאות השן המתאימים לילדים ומבוגרים כאחד:

    • שתו מים במקום מיץ או משקאות קלים – מים, שלא כמו משאות ממותקים, לא פוגעים בשיניים ואף עוזרים לשטוף שאריות מזון המנסות לדבוק בשיניים.
    • עדיף מסטיקים וסוכריות ללא סוכר מאשר הממתקים הרגילים. לעיסת מסטיק ללא סוכר לאחר הארוחה מסייעת בהפרשת רוק וסילוק שאריות מזון מהפה.
    • להמעיט באכילת מזון המכיל סוכר ושנדבקים לשיניים כגון גרנולה, עוגיות, חטיפי צ'יפס, סוכריות קשות, קרמל וקרקרים. במידה ואתם אוכלים ממאכלים אלה, כדאי לצחצח שיניים מייד לאחר מכן.
    • צמצמו את תדירות הנשנושים – כאמור, תדירות האכילה חשובה אף יותר מבחירת המזון. אכילה לא רציפה נותנת דלק רצוף לחיידקים ליצירת חומצה אשר פוגעת באימייל השן. מומלץ לאכול 3 ארוחות מסודרות ביום ולא יותר מאשר 2-3 ארוחות ביניים קצרות. מומלץ לחכות לפחות שעתיים עד שלוש בין ארוחה לארוחה.
      אם אתם חייבים עוד נשנושים, עדיף לאכול ירקות ופירות טריים. הם מכילים הרבה מים שעוזרים לשטוף את החומצה מחלל הפה ומלבד זאת, הם בריאים ומכילים מעט קלוריות. פירות יבשים דביקים מטבעם ולכן מומלץ לצרוך מהם במתינות.
      ממתק הוא קינוח מיד לאחר הארוחה, אז בדרך כלל יש הפרשה מוגברת של רוק העוזרת לשטוף את שאריות המזון.

    באופן כללי, משקאות כמו קולה או רד- בול מאכלים את האמייל בשן, לא רק בגלל הסוכר אלא גם ובעיקר בגלל החומצה המצויה בהם. מומלץ לא לתת לילדים שתייה ממותקת. שתיה זו היא אחד הגורמים המרכזיים בתופעת השמנת ילדים והפחתה שלה מועילה לשיניים כמו גם למניעת השמנה. בכל מקרה, אם ממש מוכרחים לשתות שתיה ממותקת, עדיף לשתות אותה עם הארוחה וכמובן, לצחצח שיניים מיד בסיומה.

    עששת הבקבוק

    בגיל הינקות קיימת תופעה הנקראת "עששת הבקבוק." מצב זה נגרם עקב מתן בקבוק לתינוק תוך כדי שינה, או מציצת מוצץ טבול בסוכר או דבש להרגעת התינוק. חשוב לדעת כי צריכת משקאות המכילים סוכר כמו מיצי פירות, משקאות ממותקים או תה לתינוקות על בסיס אבקה או גרגירים יכולה להגביר את הסיכון לעששת השיניים, כמו גם שתייה רצופה של חלב או פרומולה בזמן השינה.
    לכן, מומלץ להימנע משימוש בבקבוק במהלך השינה, ממתן משקאות מתוקים ומטבילת מוצצים בדבש או סוכר.

    למידע נוסף וקביעת תור – צרו עמנו קשר >>

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן