שן מתנדנדת: האם נגרמת בגלל מחלת חניכיים? | פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  שן מתנדנדת

    שן מתנדנדת

    שני הגורמים הנפוצים ביותר לשיניים מתנדנדות אצל אדם מבוגר, הם מחלת חניכיים ופציעה באזור הלסת.

    שן מתנדנדת כתוצאה מפציעה

    במקרים של פציעה כתוצאה מתאונת דרכים, פציעה במהלך פעילות ספורטיבית או התנגשות שפגעה בלסת – הפצוע צריך לקבל טיפול שיניים מיידי. רופא השיניים צריך להעריך את אזור הפגיעה ולבדוק נזק לעצבים ולחניכיים וסדק או שבר בשיניים. הבדיקה צריכה להתבצע בהקדם האפשרי, לפני שייגרם נזק נוסף.

    במקרה של תאונה, ברוב המקרים השן תהדק את עצמה חזרה בתוך זמן קצר, בדרך כלל כשבועיים. אם השן לא הצליחה להתהדק תוך שבועיים, החולה צריך ליצור שוב קשר עם רופא השיניים.

    שן מתנדנדת כתוצאה ממחלת חניכיים

    מחלת חניכיים יכולה לגרום לא רק להתנדנדות של שן, אלא גם לנשירה של כל השיניים מהפה. אפשר לטפל בהצלחה בדלקת חניכיים ובמחלות חניכיים אחרות, אם מגיעים לטיפול בשלבים המוקדמים של המחלה.

    כמובן, שמניעת מחלת החניכיים באמצעות שמירה עקבית ונכונה על היגיינת הפה, היא הדרך הטובה ביותר. עם זאת, ברגע שבו אתם מבחינים בחניכיים נפוחות, אדומות או לבנות מדי, או בשן רופפת, גשו מיד לרופא השיניים. זכרו שניתן לטפל במחלה והשן עשויה להתהדק חזרה.

    טיפול במחלת החניכיים

    טיפול במחלת החניכיים מתחיל במדידה של הכיסים ובניקוי עמוק של בסיס השיניים. ניקוי זה מסיר את רובד האבנית מהשן מתחת ובקו החניכיים. האבנית מתחת לקו החניכיים מאפשרת לחיידקים לגדול וגורמת בסופו של דבר לעששת, ולחניכיים עם כיסים נפוחים. אזורים אלה עלולים להיראות אדומים ומודלקים, או לבנים יותר מיתר רקמות הפה הנפוחות.

    הקצעה של השורש מסייעת להחזיר את החניכיים לבריאות תקינה. במסגרת טיפול זה המטופל יקבל אנטיביוטיקה ומי פה לשטיפת הפה. במקרים רבים של מחלת חניכיים, די בהקצעת השורש בשיני המטופל על מנת לחסל את הבעיה ולהדק את השן המתנדנדת.

    במקרים של מחלה חמורה יותר עשוי רופא השיניים להפנות את המטופל לניקוי חניכיים. לאחר ניקוי כל הפה, המטופל יחזור שוב למרפאת השיניים על מנת שהרופא ימדוד את עומק הכיסים בחניכיים וירשום את הנתונים לשם מעקב אחר ההתקדמות של המטופל.

    שן מתנדנדת כתוצאה מנגיסה

    במקרים נדירים מאוד ייתכן ונגיסה במשהו קשה תשחרר את השן ממקומה, למרות שמדובר בשן בריאה. למרות זאת, ברוב המקרים זה לא קורה סתם כך, וחשוב לבדוק אם לא קיימת סיבה אחרת להתרופפות השן.

    לכן, המטופל צריך לגשת לרופא השיניים בהקדם האפשרי. רופא השיניים יחפש סימנים של ריקבון, של שבר בשן ושל נזק לחניכיים. אם השן אכן בריאה, היא תתהדק מעצמה בתוך כשבועיים. אם לא, צריך לחזור לרופא השיניים להמשך הטיפול.

    אם יש לכם שן מתנדנדת בפה, דרך הפעולה הטובה ביותר היא לקבוע מיד פגישה עם רופא השיניים. לא צריך להיבהל יותר מדי, אבל גם לא צריך להתעלם מהמצב בהנחה שהדברים יסתדרו מעצמם.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן