שימוש בתאי גזע להצמחת שן חדשה | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  שימוש בתאי גזע להצמחת שן חדשה

    שימוש בתאי גזע להצמחת שן חדשה

    אולי קשה לכם להיזכר איך זה היה לאבד שיניים כילדים, אבל לא מעט מבוגרים מקבלים תזכורת לא נעימה, כאשר הם מתבגרים והשיניים שלהם מתחילות ליפול והם צריכים להתלבט בין שיניים תותבות לשתלים דנטליים.

    במשך שנים נחקרים תאי הגזע במאמץ להצמיח שיניים שנוצרות מהתאים של האדם עצמו. לשם כך, פיתחו הפרופ' פרופ' Peter Murray, מומחה בטיפולי שורש ועמיתיו ב-The College of Dental Medicine at Nova Southeastern University (NSU), שיטות שיאפשרו שליטה בצמיחת תאי הגזע לקראת יצירת רקמה דנטלית ושיניים חלופיות "אמיתיות".

    גידול שן חדשה מתאי גזע

    הגישה של החוקרים מ-NSU היא לאסוף תאי גזע מרקמת הפה (כמו מתוך השן עצמה או ממח העצם), ואחר כך להלביש אותם על גבי פיגום פולימרי בצורת השן הרצויה. הפולימר הוא אותו חומר שמשמש לספיגה של תפרים לאחר ניתוח, כך שהפיגום בסופו של דבר יתמוסס וייעלם.
    ניתן לגדל שיניים בנפרד ואז להחדירן לתוך הפה של המטופל, או לגדל תאי גזע בתוך הפה עד שיגיעו בתוך כמה חודשים לגודל המלא והרצוי של השן.

    עד כה, הצליחו לגדל מחדש שיניים בקרב עכברים וקופים, וניסויים קליניים בבני אדם נמצאים בעיצומם. אבל, עדיין יש להוכיח שהטכנולוגיה אכן יכולה לייצר שיניים שמוזנות על ידי הדם, שיניים שיכילו את מלוא התחושות כמו אלה של השן הטבעית.
    שיניים מהוות אתגר ייחודי לחוקרים כיוון שהתהליך מחייב לגרות את תאי הגזע לצמוח עד שיגיעו לגודל ולצורה הנכונים, תוך כדי שמירה על האיזון הנכון שבין רקמות קשות, דנטין ואמייל.

    שיני חלב, שיניים בוגרות ושיניים חדשות

    כפי שמסביר פרופ' Murray, לבני אדם כבר יש במהלך חייהם שתי מערכות של שיניים, מערכת שיני החלב ומערכת השיניים של האדם המבוגר. לכן, אומר פרופ' Murray "כל מה שאנחנו מנסים לעשות זה להעתיק את הטבע ולתת לאדם אפשרות להצמיח מערכת שיניים שלישית". לא רק שהמצאה זו יכולה להיות חשובה להחלפת שיניים שאבדו, אלא שהיא גם יכולה להפוך לטיפול הסטנדרטי שמתחייב במצבים אורתודונטים קיצוניים. אם בפה יש שן פגומה או רעועה, ניתן לחלץ אותה ושן אחרת תוכנס במקומה.
    פרופ' Murray מאמין שאם הם יצליחו להפגין שליטה בצמיחה מחדש של שן ולהוכיח שהטכנולוגיה בטוחה, שיניים אלה יהיו הראשונות שיאמצו רופאי שיניים ברחבי ארצות הברית. הוא גם מדווח על התעניינות גדולה מצד רופאי השיניים ומצד הציבור, כפי שמעידה המכירה של המצגת "Regenerative Endodontic Procedures, בכנס האגודה הדנטלית האמריקנית בלאס וגאס.

    בנק שיניים

    בדיוק כפי שההתפתחויות במחקר תאי גזע עובריים הביאו להקמת בנקים של חבל הטבור, ההבטחה שטיפול דנטלי באמצעות תאי גזע תוביל לעלייה בהקמת בנקים לשיניים, כמו BioEden, StemSave ו-Store-A-Tooth (כאשר StemSave, למשל, גובה 2,430$ לאחסון שיני ילדים למשך 20 שנה).

    טיפולים בתאי גזע משמשים בפועל לתיקון נזקים בעצמות, בעצמות הפנים ואפילו בריפוי איברים כמו הלב. למרות שהספקנים ממשיכים ללגלג על הפוטנציאל שטמון בתאי הגזע, נראה שהטיפול שיכול להשתיק ספקנים אלה הוא האפשרות להצמיח שן חדשה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן