פגיעות ופציעות בפה – אבחון, טיפול ומניעה | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  ​פגיעות ופציעות בפה – פציעות של השפתיים והלשון

    ​פגיעות ופציעות בפה – פציעות של השפתיים והלשון

    פציעות בשפתיים, בלשון ובחלל הפה נפוצות למדי. המיקום החשוף ורכות השפתיים גורמים לכך שהן יהיו רגישות לפציעות יותר מאזורים אחרים בגוף. מכה בפנים, לדוגמא, עלולה למחוץ את השפתיים כנגד השיניים ולגרום לשטפי דם או לחתכים. השיניים עלולות לחתוך את חלקה הפנימי של השפה ולפצוע את העור, ונפילה או מכה עלולות לגרום לנשיכה של הלשון. חבלות ופציעות בפה יכולות להיגרם מסיבות שונות – תאונות בבית או תאונות דרכים, נפילות, משחקי ספורט שונים או פעילויות ספורט אחרות, הכנסת חפץ חד לפה או קירובו לאזור סביב הפה, פירסינג, או מכה מכוונת על ידי אדם אחר.

    חתך בלשון – נשכתם את הלשון או פצעתם אותה – מה עושים?

    לנשוך את הלשון או פצע בלשון זה מכאיב מאד בדרך כלל, מכיוון שהלשון מלאה בעצבים ורגישה מאד. מדובר על שריר חשוף לחלוטין שאינו מוגן, ולכן אם נוצר בו חתך או פצע הוא מכאיב מאד. כאשר אנו נושכים את הלשון, אנו למעשה פוגעים בה באמצעות שרירי הלסת, שהם מן השרירים החזקים ביותר בגוף האדם. אך אל תדאגו, יש גם יתרונות ללשון – בדרך כלל היא מחלימה בקלות ובמהירות ולא נוטה לזיהומים, כך שאין צורך להשתמש בשום חומר מחטא לפצע. להיפך – רוב חומרי החיטוי מסוכנים לשימוש דרך הפה, ואין להכניסם לפה. תוכלו לקרר את האזור בעזרת קוביית קרח או לעיסת קרח גרוס שיפחיתו את הכאב המקומי באופן זמני. אם הפצע מדמם, ניתן ללחוץ אליו פיסת נייר סופג נקי או פיסת גזה סטרילית למשך מספר דקות, או ללחוץ את החלק הפגוע של הלשון כנגד החיך בתוך הפה כדי להפסיק את הדימום.

    מהם התסמינים של פגיעות ופציעות בפה?

    כאשר נוצר חתך בתוך הפה הוא נוטה לדמם בכבדות משום שהאזור עתיר בדם. תסמיני פציעה בפה כוללים שטפי דם, נפיחות, חתכים או דימום על גבי השפתיים או הלשון.

    אבחון הפציעה

    רופא השיניים יברר איתכם מה גרם לפציעה ויבצע בדיקה יסודית של האזור. אם השפתיים נפגעו, הרופא יבדוק גם את השיניים והלסת כדי לוודא שלא נגרם נזק גם להן, ויוודא שאין בפה שן שנסדקה.

    מה משך הזמן הצפוי לריפוי הפציעה?

    זמן הריפוי של פציעה בשפתיים או בלשון תלוי בחומרת הפצע. עם זאת, בפה יש כלי דם רבים אשר מקדמים החלמה מהירה. רוב החתכים והפציעות בפה מחלימים בעצמם, ללא צורך בהתערבות רפואית, תוך מספר ימים עד שבועיים. במקרים אחרים יש לתפור את החתכים, ו/או לספק טיפול אנטיביוטי כדי למנוע זיהומים. אם החבלה חמורה יותר ושן נסדקה או נשברה במהלך הפציעה, הרי שהטיפול מורכב יותר ודורש הליכים רפואיים נוספים.

    כיצד ניתן למנוע פציעה באזור הפה?

    חלק גדול מהפציעות בשפתיים ובלשון מתרחשות במהלך פעילות ספורטיבית או בילוי פעלתני אחר. ניתן למנוע פציעות אלה באמצעות מגן פה בטיחותי המורכב על גבי השיניים. מגיני הפה עשויים מחומר פלסטיק רך המותאם אישית לצורת השיניים העליונות. המגינים המיוצרים לפעילות ספורטיבית מסוכנת יותר מכסים את שתי השיניים העליונות והתחתונות. הם מגינים הן על השפתיים והן על השיניים על ידי מתקן שמונח לפני השיניים ומשטח נשיכה רך יותר לשיניים האחוריות. אפשר להשיג מגינים שכאלה בחנויות לציוד ספורט או אצל רופאי השיניים, המכינים עבור המטופלים מגיני שיניים מותאמים אישית.

    במקרה של פציעות פה הנגרמות על ידי תאונות דרכים, חגירת חגורות בטיחות ברכב יכולה להפחית משמעותית את הסיכון לפציעה בפה ובכלל.

    מהן דרכי הטיפול בפציעות בפה?

    טיפול ביתי:

    נקו את משטחי העור הפגועים במטלית רכה ונקייה הטבולה במי סבון. כדי לנקות חתכים בתוך הפה, מומלץ לשטוף את הפה עם מי מלח או מי שטיפת פה מהולים במים (חצי hydrogen peroxide וחצי מים). הקפידו שלא לבלוע את מי השטיפה. אל תדאגו אם ייווצר קצף – זה מה שקורה לרוב כאשר מי השטיפה באים במגע עם רקמת הפה.

    אם השפה שלכם נפוחה או חבולה, שימו עליה רטייה קרה. אם יש דימום, הפעילו לחץ עם מטלית נקייה למשך חמש דקות לפחות. שימוש בקרח עשוי לעצור את הנפיחות, הדימום ואי הנוחות. שימו קרח כתוש בתוך פיסת בד נקייה והחזיקו אותה על גבי האזור הפגוע. בכל מקרה של פציעה מומלץ לפנות לרופא שיניים כדי שיערוך בדיקה מקיפה של הפה ויוודא שלא נגרם נזק נוסף שאינכם יכולים לראות בעיניכם.

    טיפול מקצועי:

    פציעות מסוימות ידרשו טיפול על ידי מנתח אוראלי או מנתח פלסטי. חשוב שמנתח מומחה יתפור חתכים החוצים את גבול אדמומיות השפתיים, הקו המפריד בין העור לחלק הבשרני של השפתיים. נדרש ניסיון מקצועי כדי להבטיח שאזור גבולי זה יחלים באופן הראוי, שכן עלול להיווצר סימן צלקת לאחר הריפוי.

    ראשית, הרופא ינקה ביסודיות את הפצע בעזרת מלח או מי שטיפה. הניקוי נועד להסיר חיידקים, חומרים זרים ולכלוך שאולי נכנסו לפצע. לאחר מכן ימשח הרופא תמיסת פולידין על גבי האזור כדי לחטא אותו. הרופא יתפור את החתכים כדי להפחית את הסיכוי לצלקות. כיוון שהפה מכיל חיידקים רבים, קרוב לוודאי שהרופא ירשום לכם סבב של אנטיביוטיקה כדי למנוע התפתחות של זיהומים. כאמור, אספקת הדם העשירה בפה מקדמת ריפוי מהיר, ורוב הפציעות בפה מחלימות ללא כל סימן באופן עצמאי. עם זאת, במקרים מסויימים עלולות להיוותר צלקות קטנות או שיש צורך בטיפול מקיף יותר להחזרת הפה לבריאות מלאה.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן