על תעשיית הסוכר ומחקרים למציאת חיסון לעששת | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  על תעשיית הסוכר ומחקרים למציאת חיסון לעששת שיניים

    על תעשיית הסוכר ומחקרים למציאת חיסון לעששת שיניים

    אם רוצים בריאות פה טובה, זה הגיוני לצחצח שיניים, להשתמש בחוט דנטלי באופן קבוע, ואולי גם להגביל את כמות הסוכר שאתם צורכים. היום, בשנות האלפיים, זה אולי נראה לנו הכי מובן מאליו. אבל לפי מחקר חדש שפורסם בכתב העת PLOS Medicine, בשנות ה-70 של המאה הקודמת השתמשה תעשיית הסוכר באסטרטגיה שכללה גם תמיכה במחקרים למציאת חיסון לעששת. המטרה הייתה להסיט את תשומת הלב הציבורית מהניסיון של המוסדות לבריאות הציבור להתערב בצמצום צריכת הסוכר כדי להבטיח שיניים בריאות יותר.
    חשיפת מחקרים מלפני עשרות שנים
    במחקר שבוצע לאחרונה על ידי חוקרים מאוניברסיטת סן פרנסיסקו בקליפורניה, נסרקו מאות מסמכים של תעשיית הסוכר משנות ה-50 המאוחרות ועד לשנות ה-70 המוקדמות. מטרת החוקרים הייתה לחשוף את המסמכים ולנתח את הדרכים שבהן השפיעו פעולות תעשיית הסוכר על סדרי העדיפויות של החוקרים שעבדו במסגרת תכנית מחקר ממשלתית אמריקנית למיגור עששת וריקבון שן, בשם: "National Caries Program".

    אחד הממצאים שגילו החוקרים הוא כי בשנות ה-60 המאוחרות, קרן מחקר של תעשיית הסוכר, יחד עם תעשיית מוצרי מתיקה, סייעה לתמוך בהקמת מעבדה שמטרתה הייתה לערוך מחקר על קופים כדי לפתח חיסון שיוכל למנוע עששת שיניים אצל בני האדם. מטרה נוספת של המחקר הייתה לפתח יישום – אולי מעין אבקה – שאנשים יוכלו לערבב או לקחת עם מזונות מסוכרים. בתיאוריה, היישום היה אמור לגרום למוטציה של החיידק סטרפטוקוקוס שנמצא בדרך כלל בפה, כך שיהיה פחות הרסני לשיניים לאחר צריכת סוכר.

    "החוקרים היו מעוניינים מאוד בבדיקת דרכים שבהם יוכלו איכשהו להנדס את הסוכר כך שיהיה פחות מזיק לשיניים", אומרת אחת החוקרות Laura Schmidt (פרופסור למדיניות הבריאות באוניברסיטת סן פרנסיסקו בקליפורניה). אבל אף אחד ממחקרים אלה לא התממש. Schmidt גם מדגישה שלא רק תעשיית הסוכר עמדה מאחורי המחקרים, אלא גם האזרחים, משלמי המסים, תמכו בה שלא בידיעתם.
    כיצד גילויים אלה מלפני עשרות שנים רלבנטיים לימינו?
    הגילויים מאפשרים לנו ללמוד לקח מההיסטוריה לגבי דרכים שבהם תעשייה יכולה להשפיע על עיצוב המחקר המדעי, טוענת Schmidt. בגלל השפעת תעשיית הסוכר, הוציא הממשל כספים רבים של קרנות מחקר וכספים של משלמי המסים שבוזבזו על פיתוח תרופות למחלות חניכיים שאף פעם לא יעזרו לאף אחד.

    אגודת הסוכר של ימינו מצהירה שהיא לא יכולה להגיב ישירות על מסמכים ואירועים שהתרחשו לכאורה לפני שנים רבות, עוד בשנות כהונתו של נשיא ארה"ב ריצ'רד ניקסון, בגלל שצוות העובדים השתנה לחלוטין מאז שנות ה-70 של המאה הקודמת. עם זאת, האגודה תוהה מה הטעם לנסות לחטט בהיסטוריה כאשר עשרות שנים של מחקר מדעי מודרני כבר סיפקו תשובות שנוגעות לתפקידה של התזונה ולהשפעתה על ההתפתחות של עששת שיניים.

    האגודה מסכימה שאם אתם רוצים בריאות פה טובה, אתם צריכים לקבל החלטות חכמות ולטפל היטב בשיניים שלכם. ובמיוחד לצמצם את הזמן שבו השיניים נחשפות לפחמימות (כולל סוכר), על ידי צחצוח וניקוי השיניים לאחר צריכתן.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן