מוך השן – מהו וכיצד ניתן לטפל בסיבוכים בו | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  מוך השן

    מוך השן

    מוך השן הוא אותו חלק בשן שאחראי לתחושות שאנו חשים בשן. המוך נמצא בחלקה הפנימי של השן והוא מורכב מרקמה רכה של תאים; מעצבים ומכלי דם.
    החלקים עיקריים של מוך השן כוללים:

    1. כותרת – כולל לשכה וקרני מוך.

    2. שורש – כולל את תעלות המוך.

    על הקשר שבין הדנטין למוך השן

    הדנטין עשוי מרקמה קשיחה שעוטפת את המוך של השן. הדנטין הוא אחד המרכיבים העיקריים של הרקמה המינראלית של השיניים. זוהי רקמה קשה עם צינוריות דנטאליות מיקרוסקופיים שחודרות את כל עובי הדנטין. דרך צינוריות אלו מועברות בין היתר התחושות מפני שטח השן (כגון שינויי טמפרטורה) פנימה למוך ולעצב.
    מוך השן הוא רקמה רכה הטרוגנית שממוקמת במרכז השיניים ומכילה מגוון רחב של סוגי תאים ומולקולות. אחד התפקידים החשובים של מוך השן הוא לספק תזונה לדנטין, לתפקד כביוסנסור ולזהות גירויים פתוגניים (לא בריאים).

    לרוע המזל, רוב הדלקות במוך השן הן בלתי הפיכות בגלל המיקום האנטומי של המוך ומורכבותו. כתוצאה מכך קשה לגוף לסלק את הזיהום, שעד מהרה הולך ומחמיר.
    דרך הטיפול הנפוצה ביותר במרפאות השיניים היא הסרת רקמת המוך המזוהמת במלואה או בחלקה, ומילוי ואטימת החלל הריק בחומר סינתטי. אבל, במשך הזמן, השן חסרת המוך, שכעת חסרה את המערכת העצבית ואספקת הדם התקינה – הופכת לפגיעה יותר ויותר.

    טיפול שורש

    טיפול שורש הוא אחת הטכניקות הנפוצות ביותר במרפאות השיניים.

    טיפול שורש כולל הליך של הסרת רקמות שיניים מזוהמות או פצועות, ניקוי השן והתעלות מכל רקמה רכה וחיידקים, מילוי החלל שנוצר כתוצאה מהוצאת המוך ואטימתו באמצעות חומר סינתטי, שמטרתו למנוע זיהומים בעתיד. לאחר טיפול שורש השן לא מעוצבבת ואין בה תחושות.

    עם ההתקדמות שחלה בטיפולים האנטיביוטיים, בחומרים הדנטליים ובטיפולי השורש, חל בשנים האחרונות גידול דרמטי בשיעורי ההצלחה בתחום טיפולי השורש.

    מקרים מסוימים, שבעבר נחשבו למסובכים או למקרים שקשה להבטיח בוודאות שהטיפול בהם יהיה מוצלח (כגון חידוש טיפול שורש) – זוכים היום לשיעורי הצלחה קליניים גבוהים. כלומר, שיניים שטופלו בטיפול שורש יכולות לשמור כעת על תפקודן לאורך תקופה ממושכת, למרות שחסר בהן מוך השיניים הטבעי.

    מרבית השיניים זקוקות למבנה וכתר בהמשך לטיפול השורש. המשך טיפול זה חיוני על מנת לשמור על השן המוחלשת לאורך השנים.

    סיבוכים אפשריים

    בשל המורכבות הרבה של חלק מטיפולי השורש, מומלץ מאד לקבל את טיפול השורש אצל רופא שיניים שהוא מומחה בתחום מטעם משרד הבריאות, כלומר, אנדודונט. כיום יבצע המומחה לטיפולי שורש את הטיפולים במקרים רבים בעזרת מיקרוסקופ טיפולי עם תאורת לד עוצמתי אשר מאפשרים לו להגיע לאחוזי הצלחה גבוהים יותר בטיפולים.

    התפתחות הטיפול בתחום מוך השן

    לאחרונה, המדע מפתח אופציה טיפולית חדשה שתאפשר התחדשות מוצלחת של מוך השן וטיפולים שיגרמו להתפתחות מחודשת של כלי הדם באיבר. זאת, בעקבות הידע שנצבר אודות תאי הגזע ובמיוחד תאי הגזע במוך השיניים. ייקח עוד שנים של מחקר, אבל אנחנו בכיוון הנכון!

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן