שן שבורה: כיצד נטפל בשן שבורה, סדוקה או שאבדה? | פרופ' מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  מה לעשות במקרה של פגיעה בשן כתוצאה מפציעה?

    מה לעשות במקרה של פגיעה בשן כתוצאה מפציעה?

    אנשים שנפצעים באזור הפנים ושן אחת או יותר נפגעות – לא תמיד בטוחים אם הם בכלל זקוקים לטיפול אצל רופא השיניים, בעיקר אם הם לא חשים כאב מטריד במיוחד.

    ובכן, כמו בכל מקרה של פגיעה בפה, כדאי להתייעץ מידית עם רופא השיניים שיקבע אם אתם נזקקים לטיפול כלשהו. רופא השיניים יבדוק את האזור שנפגע וקרוב לוודאי יבצע גם צילומי רנטגן.

    אם, כתוצאה מהפציעה השן נשברה או נסדקה ואתם סובלים מכאבים, תוכלו להשתמש במשככי כאבים שנמכרים ללא מרשם רופא. אבל, אל תוותרו על ביקור אצל רופא השיניים. אם השן נשברה, שמרו על חלק השן שנשבר והביאו את השבר אתכם למרפאה.

    אם כתוצאה מהפציעה השן נעקרה ממקומה, קחו את השן העקורה לרופא השיניים במהירות האפשרית. ייתכן והרופא יוכל למקם את השן שלכם חזרה למקומה בהליך שנקרא "שתילה מחדש" (reimplantation).

    דרכי הטיפול במקרים של פציעה שפגעה בשן

    שן סדוקה

    יש סדקים שנראים לעין, ויש סדקים שקשה לראותם אפילו בצילום רנטגן, כמו במקרה שבו הסדק נמצא מתחת לקו החניכיים. אופן הטיפול תלוי בהיקף הסדק, כלומר, אם הסדק שטחי ונמצא רק בשכבת השן החיצונית, או אם הוא עמוק, מגיע לשורש השן ומשפיע גם על מוך השן (המרכז העצבי של השן).

    אם אינכם חשים כאב והסדק הוא קטן, כדאי להתייעץ עם הרופא אם ומתי לתקן את השן. הרופא יקבע את הטיפול הנדרש לפי אופי וסוג הסדק.

    הטיפולים האפשריים הם: החלקת הסדק, ציפוי השן (veneers) או כתר וסתימה. אם השן שנסדקה היא עם סתימה או שזו שן מלאכותית – יהיה צורך להחליף את השן.

    שן שבורה

    שיניים שבורות צריך לתקן בהקדם האפשרי, על מנת למנוע נזק נוסף. גם כאן, כמו במקרה של שן סדוקה, השבר לא תמיד נראה לעין, גם לא בצילום רנטגן. לפעמים יש צורך בטיפול שורש ואפילו בעקירת השן. ואם השבר משפיע על שכבת האמייל והדנטין של השן – לפעמים הבחירה בכתר היא הטיפול הטוב ביותר האפשרי.

    התסמינים שאתם עלולים להרגיש כתוצאה משן שבורה הם: כאב בזמן הלעיסה ורגישות למזונות ולמשקאות קרים וחמים, כמו גם לאוויר קר – רגישות שהולכת וגוברת עם הזמן.

    שן שנעקרה

    סוד ההצלחה של חיבור מחדש של שן שנעקרה, טמון בכך שהיא תמוקם מחדש במקומה בהקדם האפשרי. בכל רגע שעובר, יותר ויותר תאים בשורש השן מתים.

    מומלץ לשטוף את השן במים בלבד ולאחר מכן למקם את השן חזרה במקום ולמהר לרופא השיניים. צריך להחזיק את השן אך ורק בצד הכתר שלה ולא לאפשר לה להתייבש.

    הסיכוי הטוב ביותר להצלחת הפעולה היא שתילת השן מחדש בתוך 30 הדקות הראשונות, אבל יש סיכויים טובים גם להשתלת השן שעתיים לאחר שנעקרה ממקומה. ייתכן שרופא השיניים יצטרך לבצע טיפול שורש שבוע או שבועיים לאחר שהשן התייצבה במקומה.

    שן שאבדה לנצח

    בין אם השן הוסרה על ידי רופא השיניים או בעקבות תאונה ופציעה – צריך להחליף אותה ולמלא את החסר בפה. זאת, על מנת למנוע בעיות בלעיסה ובדיבור, הסטה של השיניים הנותרות בפה, הפרעות בלסת שנגרמות כתוצאה מלעיסת יתר בצד אחד של הפה והיחלשות עצם הלסת. האפשרויות השונות להחלפת שיניים שאבדו כוללות גשרים, תותבות ושתלים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן