סדק בשן: איך מזהים ומדוע יש לטפל בכך? | פרופ' איתן מיזיריצקי
לקביעת תור
לייעוץ
עוד היום
להתייעצות
בוואטסאפ
כפתור ווטסאפ
כפתור ווטסאפ
מלא/י פרטייך ונחזור אליך בהקדם

    ראשי  /  מידע מקצועי  /  בריאות השן – שן סדוקה

    בריאות השן – שן סדוקה

    בריאות השן – שן סדוקה

    שן סדוקה גורמת לנזק. היא יכולה להכאיב בזמן הנשיכה ולהיות רגישה לחום וקור. נראה כאילו שבתוך השן יש שעון עצר קטן שסופר לאחור, כך שהשן הסדוקה תישבר בדיוק לפני אירוע חשוב, לפני סוף שבוע הרפתקני, או בדרך לשדה התעופה…
    המצב האידיאלי הוא לזהות את הסדק ב כותרת השן לפני שיתחיל לגרום לכם לבעיות. כך אפשר יהיה להתמודד עם המצב לפני שיהפוך לבעיה דחופה.
    בדרך כלל כותרות השיניים נסדקות בשתי דרכים עיקריות: בעקבות טראומה אקוטית, כמו מחבט שמעיף לכם את הכדור ישר לפנים, או טראומה כרונית שנגרמת כתוצאה מהידוק או מחריקת שיניים. ואם מדובר בשן שכבר סובלת מריקבון או חור בשן, היא תהיה בסיכון גבוה יותר להישבר, כיוון שהשן חלשה כבר מלכתחילה.

    זיהוי שן סדוקה

    רופא השיניים יכול לזהות כותרת שן סדוקה באמצעות כמה טכניקות. חלק מהסדקים נראים בקלות, במיוחד אם רופא השיניים משתמש בזכוכית מגדלת בעת הבדיקה. אם הסדק כבר נוכח בשן זמן מה, השן יכולה להיראות מוכתמת כך שהסדק בעצם גלוי לעין בלתי מזוינת. הארת השן באור בהיר יכולה אף היא להביא לזיהוי סדק שפחות נראה לעין גלויה.
    הדרך המסורתית לגלות סדק בכותרת שן היא השימוש במקל נשיכה מפלסטיק. רופא השיניים יבקש מכם לנשוך כלפי מטה את מקל הפלסטיק ויניח אותו בחלקים שונים של השן. אם נקודה מסוימת כואבת מאוד כאשר אתם נושכים, או שמתעורר כאב עם שחרור הנשיכה – סביר להניח שבנקודה זו יש סדק בשן, שנפתח ונסגר בעת הנשיכה.

    למה לתקן שן סדוקה?

    הסיבה לתקן כותרת שן סדוקה, רגישה או כואבת היא מובנת מאליה – פשוט כדי להקל על חוסר הנוחות. אבל מה אם רופא השיניים מוצא סדק בשן שעדיין אינכם חשים בה כאב?
    אם מדובר בסדק דקיק ועדין על פני שטח השן, אולי אין צורך בכלל בטיפול?
    ובכן, ברור שתיקון של סדק משמעותי בכותרת השן יפחית את הסיכון שהשן תישבר וימנע חדירה של זיהום לשן מבעד לסדק. עם זאת, גישה פרואקטיבית לתיקון שן סדוקה יכולה להשפיע מאוד על התוצאה הסופית.
    סדקים בשיניים הם כמו גרגר לכלוך ששורט את השמשה הקדמית של הרכב – השריטה לעולם לא תקטן, להיפך, היא תלך ותגדל יותר עם הזמן. לכן, לתקן את הטעון תיקון מוקדם יותר פירושו לתקן גם את הסדק הקטן ביותר בשן.
    סיבה אחרת לטפל מיידית בשן שבורה היא שלפעמים סדק בכותרת שן נשבר בדרך שלא ניתן לתקן. במקרה זה רופא השיניים יכול להסיר את החלק הסדוק בשן בצורה מאוד מבוקרת, תוך שמירה עד כמה שניתן על החלק השלם של השן.
    חשוב לדעת שמצב קשה יותר לתיקון הוא כאשר נושכים במשהו קשה וכתוצאה מכך השן נשברת מתחת לקו החניכיים והסדק נוצר בשורש השן. ברוב המצבים הללו, השן מיועדת לעקירה כיוון שלא ניתן לטפל בשורש סדוק.
    חשוב להבטיח בכל עת שהשיניים שלכם במצב תקין. רופא שיניים טוב תמיד יכין לכם תוכנית טיפולית כזו שתמנע מכם ככל הניתן להזדקק לטיפול דחוף בזמנים לא נוחים.

    לפרטים וקביעת תור במרפאת המומחים של פרופ' מיזיריצקי צרו קשר באתר או התקשרו לטלפון 03-6449139 ונשמח לעמוד לרשותכם.

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופ' איתן מיזיריצקי

    פרופסור חבר בבית הספר לרפואת שיניים, אוניברסיטת תל אביב
    יושב ראש לשעבר, האיגוד הישראלי לשיקום הפה
    חבר הנהלת האיגוד האירופאי לשיקום פה
    חבר הנהלת האיגוד הבינלאומי לרפואת שיניים דיגיטלית
    מרצה בארץ ובעולם בתחומי שיקום, שתלים דנטליים ורפואת שיניים דיגיטלית
    פרסם מעל מאה מחקרים מדעיים בעיתונות המקצועית הבינלאומית

    מלאו את הפרטים מטה ונחזור אליכם בהקדם

      • מומחי רפואת השיניים המובילים
      • הציוד המקיף והמתקדם בישראל
      • 25 שנות נסיון בהשתלת שיניים
      • תכנית טיפולים בהתאמה אישית
      החזירו לעצמכם את החיוך!
      דילוג לתוכן